كنترل و توليد برنج
نوشته شده توسط : رضا

تهيه بذر سالم و قوي نقش مهمي در افزايش محصولات كشاورزي دارد. كشورهاي پيشرفته جهان سال‌هاي زيادي را براي دستيابي به يك برنامه مدون براي تهيه و تكثير بذور سالم صرف كرده‌اند. در ايران نيز از بدو تاسيس موسسه اصلاح و تهيه نهال و بذر، برنامه‌هاي تكثير و توليد بذور محصولات مختلف، در دست اجرا بوده است. هدف از كنترل و تهيه بذر سالم، حفظ خلوص ژنتيكي بذور اصلاح شده است كه طي ساليان دراز تحقيق و بررسي در مناطق مختلف كشور با صرف هزينه‌هاي گزاف تهيه مي‌شوند. مراحل تكثير و توليد بذور طبق قوانين و مقررات بين‌المللي كنترل و گواهي بذر به مورد اجرا در مي‌آيد. اصول تهيه بذر گواهي شده كه هدف بالا بردن ارزش كمي و كيفي محصولات كشاورزي است از نظر علم كشاورزي داراي اهميت به سزايي مي‌باشد زيرا بذر با همه اهميت آن، آسيب پذير بوده و تحت تاثير عوامل متعدد تقرار گرفته و در معرض خطر فرسايش ژنتيكي قرار مي‌گيرد چنانچه بذور اصلاح شده پس از معرفي و توزيع بين زراعين در مراحل مختلف تهيه و كنترل بذر در مزارع، انبار، كارخانه‌ها، آزمايشگاه‌ها و غيره به طور صحيح و دقيق كنترل و نظارت نشود اين ارقام با ساير ارقام و محصولات مخلوط شده و زحمات و فرايندهاي چندين ساله به دليل از بين رفتن خواص ارثي گياه هدر رفته و ضرر و زيان فراواني متوجه كشاورزان و كشور خواهد شد.

 

مراحل توليد بذور اصلاح شده

در اصلاح نباتات براي توليد بذر معمولاً آن را به شرح زير طبقه‌بندي مي‌كنند:

-پرورده 1 يا بذور نوكلئوس: عبارت است از انتخاب هزار خوشه از يك رقم با مشخصات ظاهري يكسان و كشت آنها در سطحي به طول و عرض cm60 بدون جدا كردن دانه، درجه خلوص بذرهاي حاصل صد در صد مي‌باشد.

-پرورده 2 يا بذر مادر: محصول حاصل از پرورده 1 را گويند. در اين طبقه خوشه‌ها خرمنكوبي شده و بذور خالص روي خطوطي به فواصل cm50 كشت مي‌شوند كه با توجه به كمي مساحت مزرعه به راحتي كنترل و حذف خارج از تيپ صورت مي‌گيرد. 





:: بازدید از این مطلب : 28
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 10 خرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: